Schoonmaaksters mogen gezien worden – Christa Seesing over Leiderschap –

Patty van Kerckhoven, ‘aanscherper’ bij de Training Factory, interviewt mensen die – zowel in de publieke als de private sector – leiding geven. Wat betekent leiderschap voor hen? Wat of wie inspireert hen? Hoe blijven zij scherp? In dit artikel het interview met Christa Seesing, mede-eigenaar van Barrista Facilitair Bedrijf uit Steenbergen.

Christa komt oorspronkelijk uit de zorg. Ze heeft nu sinds 6 jaar samen met haar partner Barry de Wit het succesvolle schoonmaakbedrijf. Christa vindt het belangrijk dat haar schoonmaaksters gezien worden, een goed contact tussen pandgebruikers en schoonmakers is essentieel voor de goede kwaliteit van het geleverde werk. Bekijk onderstaande video of lees het volledige artikel hier onder.

 

Barrista Facilitair is een bedrijf, dat op alle mogelijke manieren de klant probeert te ontzorgen als het gaat om schoonmaak, reguliere schoonmaak, als ook een bouwschoonmaak, gevelreiniging, vloeronderhoud, glasbewassing, maar ook het leveren van producten, onderhoudsadvies als bedrijven gaan verbouwen, etc.

Hoe ben je terecht gekomen in deze baan?

Ik heb altijd in de verpleging gezeten; ik had een vriendin die had een schoonmaakbedrijf en ik hielp haar als er klanten waren voor haar waar geen medewerksters op dat moment voor beschikbaar waren, zij is helaas overleden.

Als je echt in de schoonmaak zit moet je er wel een soort tic voor hebben. En die heb ik denk ik wel.

Uiteindelijk is mijn vriendin overleden en haar schoonmaakbedrijf bestaat niet meer. Maar de klanten waar ik op dat moment werkzaam was vroegen mij of ik niet voor mezelf wilde beginnen. Ik twijfelde, was toen net in een nieuwe fase van mijn leven en toen zei mijn nieuwe partner, samen met hem heb ik dit bedrijf: “Ik doe de administratie wel, waarom ga jij niet voor jezelf beginnen? Doe het gewoon.”

Een leverancier zei mij: “Ik help je wel met opstarten, ik maak je wegwijs in deze wereld.”

Wat doe jij op dagdagelijkse basis als eigenaar van Barrista?

Daar zit niet echt een vaste lijn in. Want als er afmeldingen zijn van een van mijn medewerksters, spring ik daar gelijk in. Als er geen achterwacht is ga ik de taken zelf overnemen. Zeker in deze periode met een aantal nieuwe klanten (en vakantietijd), werk ik eigenlijk best wel heel vaak mee.
Daarnaast ondersteun ik mijn partner, als hij een klant heeft binnengehaald, om mee te gaan naar klanten om te vertellen over onze producten en over hoe we werken.
Ik maak op maat schoonmaakplannen a.h.v. de wensen van de gebouwgebruiker. Ik overleg met klanten en leveranciers en verzorg de inkoop.
En ik ga in gesprek met mijn personeel en maak personeelsplanningen

Belangrijk is voor ons, de manier waarop we graag werken: Groen. Een voorbeeld hiervan is, dat we een klant adviseren om diverse, kleine prullenbakjes te reduceren tot een grote bak, waarin je onderscheid maakt in papier, glas, plastic en gewoon vuil; dit scheelt voor de schoonmaakdames tijd, medewerkers worden gestimuleerd om vanaf hun bureau op te staan en te bewegen en afval te scheiden en het is milieuvriendelijker.

Wat voor type leider ben jij?

Ik ben van mezelf een verzorgend type. Ik moet daarin best wel eens worden bijgestuurd door mijn partner, die is wat rechtlijniger. Ik ben gevoelig voor medewerksters die problemen hebben. Ze weten ook wel, dat als ze aan mij dingen vragen, ik het soms moeilijk vind om nee te antwoorden. Ik moet hier wel bij vertellen, dat ik hierin groei, we hebben het bedrijf nu 6 jaar, dat je merkt, dat je straight moet zijn, dat je duidelijk moet zijn naar mensen wat je wel wilt en wat je niet wilt. Het is voor jezelf prettiger om om te gaan met mensen als je aangeeft tot hier en niet verder. Iedereen moet weten waar hij aan toe is.

Dus menselijk aansturen, maar wel straight zijn in wat je verwacht van je mensen.

Daar ben ik in gegroeid, mede ook doordat ik naar mezelf ben gaan kijken op het moment dat ik bij jullie cursus hebt gevolgd. Dat heeft me echt geholpen, naar mezelf kijken: Ik deed gewoon, dit was mijn gevoel en zo werkte ik en zo was ik ook naar mijn medewerksters toe en bij jullie werd ik verplicht om naar mezelf te kijken, om over mezelf te vertellen en na te denken en dat heeft mij geholpen om anders met de medewerkers om te gaan. Duidelijk zijn in wat ik wel en niet accepteer, niet mijn grens overgaan en voorheen waren er eigenlijk geen grenzen. Ik vond mijn medewerksters zo belangrijk en moest er voor zorgen. Maar je kunt ook goed zijn voor je medewerkers én duidelijk zijn in wat wel en niet kan.

Hoe omschrijven jouw medewerkers jou?

Als een aardige dame, een goed leider, iemand die goed uitlegt.

Wat zijn de belangrijkste kernwaarden van Barrista?

Er is jarenlang met een scheef oog naar schoonmaak gekeken. Schoonmaak is in een slecht daglicht terecht gekomen. Gebouwgebruikers wilden schoonmaaksters niet zien. Schoonmaak werd in de vroege ochtend- of in de late avonduren gedaan.

Waarden:
Schoonmaaksters mogen gezien worden. Wij vinden het belangrijk dat mensen zichtbaar zijn en er verzorgd uitzien (naambadge en keurig nette bedrijfskleding).

Ik heb mijn klanten ervan bewust kunnen maken, dat er veel meer wederzijds respect is, als je een schoonmaakmedewerkster ziet. Als je haar ziet werken, zal ze veel meer haar best doen en veel meer gemotiveerd zijn. (En dat hoeft niet midden op de dag, maar wel in de vroege ochtenduren, net in de periode dat mensen elkaar nog zien of vanaf een uur of half vier, dan kunnen ze al beginnen met gangen, toiletruimtes, keukens.)

Schoonmaaksters horen erbij. Dat vinden wij heel belangrijk. Wij beginnen bij klanten met overdag schoonmaken in de vorm van een proefperiode en ze willen geen van allen terug naar schoonmakers die ze niet zien, omdat ze tijdens uren werken, dat er niemand in het bedrijf aanwezig is. Mooi voorbeeld is dat een schoonmaakster die werkt voor Barrista in Rotterdam met Kerst opgehaald moest worden door haar man, omdat ze vijf kerstpakketten had gekregen van bedrijven. Dat is een teken, dat ze erbij hoort. Dat geeft mij zo’n goed gevoel.

Of als er een feestje is bij een klant en mijn medewerkster krijgt ook een uitnodiging, als ik dat hoor, daar groei ik van.

Ook de medewerksters van Barrista worden gezien.
Er zijn regelmatig toolboxmeetingen. Bijvoorbeeld aankomende vrijdag met lunch. Op die manier geven we ze aandacht, kunnen ze hun verhaal kwijt. Dat is heel belangrijk.

Eerlijkheid, betrouwbaarheid; want we komen bij veel bedrijven waar veel vertrouwelijke informatie op bureaus ligt.

Goed communiceren. Wij proberen binnen 24 uur een klacht te beantwoorden en op te lossen.

Groen, milieubewust werken.

Wie zijn jouw belangrijkste inspiratiebronnen?

Mijn vriendin, die overleden is, was een fijn mens. Haar zoon werkt nog regelmatig voor ons, hij ondersteunt mij in projecten. Hij zegt ook vaak, als hij vindt, dat ik op dat moment te druk ben: “Kijk uit, denk om jezelf, want ga niet eindigen zoals mijn moeder.” Hij is een sterke persoonlijkheid hierin om mij te ondersteunen.

Je kunt het niet allemaal alleen, je hebt mensen nodig om je heen om je te ondersteunen.

Er zijn grenzen in werken, werken, werken. Af en toe even een stapje terug, naar achter lopen, tot 10 tellen en kijken: “Hoe gaan we nu verder?”

En mijn partner, is mijn steun en toeverlaat. We houden samen alle ballen de lucht in.

Wat is het leukste aspect van jouw rol als leider en wat zijn de lastigste aspecten van leiderschap voor jou?

Leuk:
Ik vind het leuk vooral om met mensen om te gaan. Ik kan heel erg trots zijn op het moment dat ik van klanten hoor, dat ze zo tevreden zijn over mijn medewerkster. Uiteindelijk doet zij het werk, maar ik heb er wel een stuk aan meegewerkt, omdat ik haar op een bepaalde manier heb ingewerkt en begeleid. Dat doet mij goed en vind ik leuk.

Als leider vertel ik veel over hoe ik het zie en wil hebben. Ik werk mijn nieuwe medewerksters altijd zelf in. Voorvrouwen pakken daarna de draad op. Ik laat zelf het voorbeeld zien en geef aan dat dit manier is om het te doen, als je bij ons werkt.

En dat werkt beter, dan dat ik mijn verhaal aan iemand doorgeef, die het dan ook weer moet doorgeven. In eerste instantie vind ik het zelf belangrijk om te ervaren, te zien hoe iemand werkt en hoe iemand communiceert.

Mijn dames zeggen ook wel eens, als er een nieuwe dame bijkomt: “Dat is de Barrista manier, je werkt niet meer bij die of die, dit is zoals de Barrista manier is.” Dat voelt goed.

Nieuwe medewerksters het gevoel geven: “Welkom bij onze familie. Leuk dat je er bij bent.” Niet alleen in het begin, maar ook gedurende de jaren dat mensen bij je werken.

Als ik heel erg klem zit met bepaalde diensten en ik bel iemand die eigenlijk al best veel uren heeft gedraaid en voor de zoveelste keer zegt: ”Ja hoor ik doe het wel”; geef ik iemand een bloemetje of een kadobon en zeg daarbij: “Super. Ik ben superblij, dat je dit voor me gedaan hebt.” Dat geeft iemand een gevoel van oké ze zijn er echt blij mee.

Je kunt 100 x tegen iemand zeggen: “dat doe je niet goed hoor” of “waarom doe je dat zo, dat is helemaal verkeerd”. Maar je mag ook best zeggen als iemand het wel goed doet, die schouderklop doet ook mensen weer groeien en geeft hen het gevoel van oké ze waarderen me en dus ga ik een stapje harder. Dat zie ik echt gebeuren.

Welgemeende complimenten.

“Ik en mijn partner kunnen het niet zonder mijn dames.”

En de heren natuurlijk. Dames zijn wat gevoeliger, daar moet je met wat meer dingen rekening houden. Heren werken vaak als kostwinner en hebben geen zorgen om de kinderen thuis qua opvang. 90% Van mijn dames hebben kinderen thuis, hebben te maken met schooltijden, met ziekte van kinderen, dus dat is vaak schakelen. Met de planning probeer ik daar altijd wel rekening mee te houden.

Lastig:
Je bent zelf ook mens en je hebt zelf ook een privé leven en kinderen. Je kunt als leider niet met je privé te koop lopen, maar je moet wel constant de verhalen van medewerkers aanhoren en je bent een soort van ‘maatschappelijk werker’. Dat hoort erbij, dat is soms lastig. Want we hebben allemaal wel eens een vervelende dag of iets vervelends meegemaakt en dan moet je toch schakelen als er iemand verdriet heeft en daardoor zijn verhaal even bij je kwijt wil. Dan gaan mijn medewerkers voor mijzelf. Dan laat ik mijn privé leven los, ook al is het zaterdag of zondagavond.

Wat is het mooiste dat je hebt bereikt in de jaren, dat je de onderneming runt?

Het mooiste wat we hebben bereikt, is dat ik mijn naam vaak horen vallen nu.  We zijn bekend nu in onze eigen omgeving. Ik hoor nu: “Oh Barrista Facilitair …”, dat doet me erg goed, dat betekent dat we het nu bereikt hebben, dat we in beeld zijn. Dat we zelf gebeld worden, vind ik bijzonder, dat gevoel vind ik apart. We hebben de eerste jaren flink moeten zaaien en nu zijn we echt aan het oogsten en dat voelt goed.

Hoe blijf jij scherp als leider?

Overleggen; luisteren naar medewerkers, bijvoorbeeld voorvrouwenoverleg. Voorvrouwen zien ook dingen bij mij wel eens misgaan en mogen mij daar natuurlijk op aan spreken.
Praten over problemen die we tegengekomen zijn of dingen die mis gegaan zijn.

In het begin vond ik dit wel eens lastig, want het is altijd lastig om toe te moeten geven dat je ook zelf fouten maakt. Het getuigt van goed leiderschap om je fouten toe te geven: “Dat is mijn fout, daar ben ik de mist in gegaan.”

Overleggen, aanspreken, fouten toegeven. Feedback van medewerkers. “We kunnen het niet alleen; we hebben elkaar allemaal nodig. Mijn medewerkers zijn de uitstraling van mijn bedrijf.”

Dus moet er constant communicatie zijn.

Wat wil je aan andere (startende) leidinggevenden meegeven?

Vooral praten, delen, je eigen informatie delen. Maar ook met mensen om je heen, je kunt van andere mensen leren. Ik heb regelmatig contact met andere schoonmaakbedrijven. We helpen elkaar. Ik heb geleerd, dat je je concurrenten nodig hebt. Je kunt elkaar wel dwars gaan  zitten, maar daar schiet niemand wat mee op. Als ik een grote opdracht heb, waar ik op dat moment niet genoeg medewerksters heb, kan ik een ander schoonmaakbedrijf, waar we mee samen werken af en toe, bellen en schakelen van heb jij medewerksters voor mij of kun jij voor mij iets regelen. En dat gebeurt andersom ook.

Als je een bedrijf wilt gaan beginnen, verzamel zo veel mogelijk informatie. Je kunt nooit te veel informatie krijgen. Je filtert van zelf. Je filtert wat bij je hoort, wat voor jou belangrijk is, de rest parkeer je. Misschien komt dat later nog wel eens van pas.

Je groeit in de jaren vanzelf wel, doordat je fouten maakt, van je fouten leren! Daarover praat je dan weer met mensen.

Je kunt niet verwachten, als je start, dat je binnen een half jaar alles op poten hebt en binnen bent. Zo werkt het niet. Je zult keihard zelf mee moeten werken aan de opbouw van een bedrijf en geef het de tijd.

Het is een harde wereld, waar je hard in moet werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *