Leiderschap volgens Nicky Broos

Dinsdag = Leiderschapsdag bij de Training Factory

Elke dinsdag plaatsen we een interview met een Zeeuwse of Brabantse ondernemer over leiderschap. Dit is artikel vier waarin we Nicky Broos, directeur-eigenaar van SIS Leisuregroup (bekend van Skidôme in Rucphen en Terneuzen, Indoor Skydive in Roosendaal en Indoor Icekart) interviewen over leiderschap. 

De ouders van Nicky Broos startten in 1982 met een plastic mattenskibaan in Rucphen. Inmiddels is de mattenbaan uitgegroeid tot een familiebedrijf met 267 medewerkers en vestigingen in Ruchpen, Terneuzen en Roosendaal.

Broos-dna: Alles voor de gast en daarop gebaseerde sleutelprincipes.

‘Alles voor de gast’ is hét motto van Nicky Broos en drukt de bedoeling, de reden van bestaan van SIS uit die nooit vergeten mag worden. Dat motto en een aantal daarop gebaseerde sleutelprincipes noemt hij het ‘Broos-dna’. Nicky is al een tijd bezig om te zorgen dat het ‘Broos-dna’ in alle medewerkers verankerd zit. Hij kan namelijk niet meer zelf achter iedere medewerker gaan staan om te vertellen hoe het moet. Hij wil dat iedereen zelf zijn verantwoordelijkheid neemt om invulling te geven aan het motto ‘alles voor de gast’. De Training Factory heeft de SIS Leisuregroup de afgelopen twee jaar ondersteund om het ‘Broos-dna’ en het daarbij horende verhaal te ontwikkelen en te verspreiden in de hele organisatie.

Waarom Nicky Broos?

De Training Factory vindt Nicky Broos een inspirerend leider. ‘Alles voor de gast’ is een duidelijk en inspirerend motto. Nicky is altijd enthousiast en kijkt voortdurend vooruit. Hij denkt in kansen. Met de snelle groei van het bedrijf heeft hij geleerd om verantwoordelijkheden te delegeren en te vertrouwen in de teamleiders. Hij geeft zijn tien leiders de mogelijkheden om te groeien en ontwikkelen als teamleiders. Daarom vinden wij hem een inspirerend leider.

Wat voor leider is Nicky Broos?

Hoe kwalificeert Nicky Broos zijn eigen leidersrol? ‘Ikzelf vind dat ik een “people manager” ben, die heel goed in staat is om mensen continue te enthousiasmeren en te motiveren. Die met nieuwe ideeën aankomt. Zo nu en dan gooi ik te veel nieuwe ideeën over mijn schouder de organisatie in, zodat ze me niet bij kunnen houden.’. Doseren, doseren, doseren dus meneer Broos? ‘Dat is gewenst’ reageert Nicky meteen. ‘Maar ik ben in ieder geval iemand die altijd overal kansen ziet om nieuwe diensten en producten te ontwikkelen om mensen te pleasen.

Hoe zorg je dat je al je mensen enthousiast krijgt?

Het zijn er inmiddels nogal wat toch? ‘Met alle oproepers erbij hebben we het in totaal over 267 mensen. Tja, hoe krijg je die mee? Dat doe ik vooral doordat ik heel veel plezier in mijn werk heb. Ik straal dat uit. Ik ben ook niet bang om mijn emotie te tonen. Wanneer ik een slechte dag heb, dan weten de mensen dat ook. En omdat je zo naturel, zo authentiek continue aanwezig bent, ontstaat er een sfeer waarin mensen zich ook vrijer voelen. Dat blijkt uit dat ze dingen durven te zeggen, dingen vragen. Zo wordt je toegankelijker. Het leidt er natuurlijk niet toe dat er allerlei gekke dingen gedaan worden, zo ver gaat het niet. Maar er is een sfeer waarin mensen “in hun kracht” worden gezet en ook graag in hun kracht komen. En dat leidt automatisch tot enthousiasme.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *