SIS Leisure Group: Communicatietraining Backoffice

Opdrachtgever             SIS Leisure Group
Contactpersoon           Dorien Hereijgers (Operational Manager)
Titel van het traject     Communicatietraining Backoffice:

‘Zo communiceren we met elkaar en onze gasten’. 

Vraagstuk

SIS Leisure Group is een snel groeiend bedrijf met diverse vestigingen in Brabant en Zeeland. Het bedrijf heeft de backoffice gecentraliseerd in Roosendaal en grijpt die gelegenheid aan voor het ontwikkelen en aanscherpen van een meer eenduidige en zakelijke werkwijze richting klanten.

Onze aanpak

1. Gesprekken met MT en leiding backoffice 

Als eerste hebben we gesprekken gevoerd met de leidinggevende van de backoffice over de ontwikkeling van de backoffice. Wat zijn doelen?  Welke taken en rollen hebben medewerkers? Er zijn taken en Competentieprofielen op diverse niveaus zijn geformuleerd. Verder hebben we gesproken over talentontwikkeling en hoe de talentontwikkeling dat als leidinggevende kunt stimuleren.

Met het management zijn we om de tafel gegaan om resultaten van het traject te formuleren en kernwaarden en communicatiewaarden voor de backoffice te formuleren. .

2. Observeren van gedrag en formuleren van verbeterpunten.

Vervolgens hebben we de communicatie van de medewerkers van de backoffice met klanten geobserveerd (mails en telefoongesprekken) en geanalyseerd. Op basis daarvan hebben we verbeterpunten geformuleerd.

De verbeterpunten en de resultaten zoals die door het MT waren geformuleerd vormen de basis voor de communicatietrainingen.

3. Communicatietrainingen

De communicatietrainingen waren gericht op eenduidigheid en zakelijke communicatie.

  • aandacht voor schriftelijke en mondelinge communicatie: ontwikkeling van eenduidige lijn voor hele backoffice
  • regie nemen in gespreksvoering
  • lastige gesprekken: formuleren van oplossingsrichtingen
  • versterken van commerciële vaardigheden
  • interne samenwerking en communicatie

 

Het resultaat

  1. Competentieprofielen voor backoffice medewerkers, zicht op talentontwikkeling en hoe dit te stimuleren
  2. Meer duidelijkheid over verwachtingen rond klantgedrag op basis van kernwaarden en communicatiewaarden. Dit is uitgewerkt in gedrag wat we wel en niet willen zien.
  3.  Interne richtlijnen voor schriftelijke en mondelinge communicatie met klanten
  4. Meer zakelijke en commerciële manier van communiceren.
  5. Formuleren van individuele ontwikkelpunten voor verdere verdieping van medewerkers

Quote

‘De Training Factory heeft onze vragen heel goed begrepen en dit in een goede aanpak vertaalt. We merken het effect van de trainingen op dagdagelijkse basis’.

Dorien Hereijgers, operationeel manager SIS Leisure Group.

Communicatietraining voor je backoffice medewerkers?

 Neem contact met ons op, dan kunnen we in gesprek, om een training op maat voor jouw bedrijf te ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *