Broos-dna leidend voor alle 267 SIS-medewerkers.

Broos-dna? Wat is dat? Marco van Dorst, ‘aanscherper’ bij de Training Factory, interviewt mensen die – zowel in de publieke als de private sector – leiding geven aan (verandering in) hun organisatie. Vandaag het interview met Nicky Broos, directeur-eigenaar van SIS Leisuregroup (bekend van Skidôme in Rucphen en Terneuzen, Indoor Skydive in Roosendaal en Indoor Icekart).

De ouders van Nicky Broos startten in 1982 met een plastic mattenskibaan in Rucphen. Inmiddels is de mattenbaan uitgegroeid tot een familiebedrijf met 267 medewerkers en vestigingen in Ruchpen, Terneuzen en Roosendaal.

Broos-dna: Alles voor de gast en daarop gebaseerde sleutelprincipes.

‘Alles voor de gast’ is hét motto van Nicky Broos en drukt de bedoeling, de reden van bestaan van SIS uit die nooit vergeten mag worden. Dat motto en een aantal daarop gebaseerde sleutelprincipes noemt hij het ‘Broos-dna’. Nicky is al een tijd bezig om te zorgen dat het ‘Broos-dna’ in alle medewerkers verankerd zit. Hij kan namelijk niet meer zelf achter iedere medewerker gaan staan om te vertellen hoe het moet. Hij wil dat iedereen zelf zijn verantwoordelijkheid neemt om invulling te geven aan het motto ‘alles voor de gast’. De Training Factory heeft de SIS Leisuregroup de afgelopen twee jaar ondersteund om het ‘Broos-dna’ en het daarbij horende verhaal te ontwikkelen en te verspreiden in de hele organisatie.

Laat je inspireren door het voorbeeld van Nicky Broos. Bekijk onderstaande video en/of lees het artikel.

Wat doet Nicky Broos zo de hele dag?

Nicky hoeft niet na te denken op de vraag wat hij nou zoal doet op een dag. ‘Een aantal jaar geleden zei mijn zoon over mijn werk: “Mijn pa heeft de makkelijkste baan die er is: wat telefoontjes plegen, hier en daar wat gesprekjes voeren met mensen, hij leest wat tijdschriften en hij geeft mensen op hun donder”. Daar hebben heel veel mensen om gelachen altijd, maar het geeft wel weer wat ik doe. Op dagdagelijkse basis controleren van processen zoals we ze hebben afgesproken, of alles ook gedaan wordt wat we met elkaar afgesproken hebben. Daarnaast heb ik ontzettend veel contact met onze gasten. En ik ben een beetje de geestelijk vader, de geestelijk leider van de organisatie.’

Wat voor leider is Nicky Broos?

Hoe kwalificeert Nicky Broos zijn eigen leidersrol? ‘Ikzelf vind dat ik een “people manager” ben, die heel goed in staat is om mensen continue te enthousiasmeren en te motiveren. Die met nieuwe ideeën aankomt. Zo nu en dan gooi ik te veel nieuwe ideeën over mijn schouder de organisatie in, zodat ze me niet bij kunnen houden.’. Doseren, doseren, doseren dus meneer Broos? ‘Dat is gewenst’ reageert Nicky meteen. ‘Maar ik ben in ieder geval iemand die altijd overal kansen ziet om nieuwe diensten en producten te ontwikkelen om mensen te pleasen.

Hoe zorg je dat je al je mensen enthousiast krijgt?

Het zijn er inmiddels nogal wat toch? ‘Met alle oproepers erbij hebben we het in totaal over 267 mensen. Tja, hoe krijg je die mee? Dat doe ik vooral doordat ik heel veel plezier in mijn werk heb. Ik straal dat uit. Ik ben ook niet bang om mijn emotie te tonen. Wanneer ik een slechte dag heb, dan weten de mensen dat ook. En omdat je zo naturel, zo authentiek continue aanwezig bent, ontstaat er een sfeer waarin mensen zich ook vrijer voelen. Dat blijkt uit dat ze dingen durven te zeggen, dingen vragen. Zo wordt je toegankelijker. Het leidt er natuurlijk niet toe dat er allerlei gekke dingen gedaan worden, zo ver gaat het niet. Maar er is een sfeer waarin mensen “in hun kracht” worden gezet en ook graag in hun kracht komen. En dat leidt automatisch tot enthousiasme.’

Humor is belangrijk.

Was dat vroeger anders, durfden ze toen niet bij Nicky Broos binnen te lopen? ‘Er is altijd een groep mensen die niet makkelijk binnenloopt. Daar zit ook wel een vorm van “natuurlijke selectie” in: mensen die niet mee kunnen gaan in de mate van “vrijpostigheid” die er bij ons heerst, die haken vanzelf af. Die passen niet bij onze werkwijze. Wij kunnen echt iemand keihard op de hak nemen – “er doorheen halen” – met collega’s. Natuurlijk niet op een schofferende manier, maar als iemand een blauwtje gelopen heeft, dan kan hij erop rekenen dat hij dat een paar dagen te horen krijgt. Dat is niet altijd even leuk. Maar da’s onze humor. Je moet tegen een stootje kunnen.’

Welke waarden straal jij uit bij SIS, wat wil je terugzien bij je mensen?

‘Alles voor de gast: dat begint heel klein dat je tegen mensen die bij ons binnen komen netjes “goeiemorgen of goeiemiddag” zegt. Het is bizar om te constateren dat een gast die bij ons binnenkomt er bijna van schrikt dat je goeiedag tegen hem zegt. Mensen zijn dat niet meer gewend. En als er iets op de grond ligt of zo, dan ruimen wij dat meteen op. Je moet loyaal, dienstbaar zijn naar de gasten, hen goed informeren. We verwachten ook inzet van onze medewerkers. Tegelijk willen we ook dat ze elke dag ontzettend veel plezier hebben. We willen heel veel lachen. Maar er zal gepresteerd worden. Werken zul je. Zo niet, dan is het “wegwezen”.

Wie zijn jouw voorbeelden of inspiratiebronnen?

‘In mijn leven heb één heel groot voorbeeld en dat is Erica Terpstra. Zij heeft onze zaak in 1996 officieel geopend als staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Zij is voor mij de verpersoonlijking van iemand die niet heeft gestudeerd en toch een interessante, mooie maatschappelijke carrière heeft opgebouwd. Haar positivisme, haar enthousiasme, ze vindt alles leuk, is altijd blij, maar ondertussen presteert ze heel veel. Dat is voor mij het grote voorbeeld.’

Autodidakt

Heeft dat ermee te maken dat jij zelf ook niet gestudeerd hebt? ‘Absoluut. Ik ben een autodidakt. Ik heb in de loop der jaren de nodige workshops en clinics gevolgd om wat trucjes eigen te maken. Het is voor wel een ding. Ik heb veel successen geboekt als autodidakt, maar ik heb toch ook fouten gemaakt – met flinke financiële consequenties – die mogelijkerwijs voorkomen hadden kunnen worden als ik op dat vlak meer kennis had gehad. Maar het is ook een kip-ei verhaal: als ik die kennis had gehad, had ik dan ook dezelfde risico’s durven nemen?’.

Authentiek.

Zou het authentieke van jouw leiderschap misschien ook kapot zijn gegaan als je zou hebben gestudeerd? ‘Dat weet je natuurlijk nooit, maar ik ben er wel van overtuigd dat het zo is. Inmiddels hebben we veel mensen in de organisatie die minimaal HBO hebben gedaan. Dat geldt voor het hele MT en het kader. Ik heb best veel botsingen met hen, omdat ik vaak één van mijn stokpaardjes tevoorschijn tover dat een diploma mij niets zegt.

Carl Gamma

Carl Gamma, dat is een oude skiprofessor uit Zwitserland, die zei altijd: “Niet het diploma telt, maar een jarenlange ervaring en blijvende interesse zijn garanties voor goed lesgeven”. Ik kan daar wel wat mee. Ooit ben ik begonnen als skileraar. Ik moet in een vorig leven in de bergen geboren zijn geweest. Vanaf mijn derde jaar heb ik bij mijn ouders in de auto als we terugreden uit Oostenrijk zitten janken als een varkentje dat gespeend werd. Ik ben gaan lesgeven. Dat is mijn ding geworden, mensen plezier bezorgen. En dat heeft ondertussen geleid tot wat er nu allemaal is.

Wanneer geniet Nicky Broos?

‘Ik geniet het meest als ik bij de wintersport op een terras zit en mensen naar beneden zie komen en plezier hebben. Dat zie je bij ons in de skihallen ook en op Skydive. Als ik mensen zie die met rode oortjes, of een koude neus helemaal hyper zijn van wat ze beleefd hebben. Dan ben ik intens gelukkig. Want ik heb dat gecreëerd, ik heb de mensen in staat gesteld om hen hetzelfde gevoel te ervaren dat het mij ook geeft. Dat is het mooiste dat er is.’

Hoe zorg je voor het Broos-dna bij je medewerkers?

Als je dat ziet in jouw organisatie, dan bij jij dus in staat geweest om jouw passie over te dragen op je medewerkers, want je kun onmogelijk in je eentje al die gasten dat goeie gevoel geven. Hoe heb je dat aangepakt?

Het begint bij het managementteam.

‘Het MT bestaat uit mensen die met dezelfde passie als ik hun werk doen en het zo beleven. Omdat zij er zo instaan, zijn ze in staat geweest om de teamleiders te selecteren en hen ook op SIS-niveau te krijgen. De teamleiders zijn nu op hun beurt aan zet om hun passie en betrokkenheid en het Broos-dna, het SIS-dna over te brengen naar alle andere vaste en oproep medewerkers. Die getraptheid leidt natuurlijk tot een heel klein beetje afvlakking, want zo werkt dat nu eenmaal. En toch slagen we erin om het niveau van betrokkenheid bijna optimaal te krijgen door het hele bedrijf.

Borgingsmomenten.

Alles in ons bedrijf, de manier waarop we onze mensen trainen en de manier waarop we ze coachen, zijn borgingsmomenten. Een voorbeeld: Iemand die graag wegduikt voor zijn werk, die zal dat best een paar weken voor elkaar krijgen. Maar die gaat door de mand vallen en dan is hij weg. We doen heel sterk spiegelen. Als we iemand iets zien doen wat ons niet bevalt, dan spreken we hem daar heel direct op aan. Niet omdat we boos zijn, maar om aan te geven “wij doen het zo, let daar in het vervolg op”. Die hele directe manier, die werkt.’

Wat vind je lastige aspecten?

Arbeidsrecht.

‘Alles wat maar enigszins met arbeidsrecht te maken heeft, is verschrikkelijk. De wetgeving op dat terrein verandert met een snelheid die je als bedrijf niet kunt bijhouden. De negatieve bijeffecten van Haagse beslissingen op dit vlak zijn verschrikkelijk. Wij zijn een leisure bedrijf: toerisme, recreatie, vrije tijd. Met 267 mensen op de loonlijst. We zijn een bedrijf met veel kleine banen die mensen een aantal jaren doen. Als iemand dan een aantal maanden gewerkt heeft, dan moet er van de wet zes maanden tussen zitten, voordat hij weer bij ons mag komen werken. We hebben drie maanden per jaar bijna geen werk en zes tot negen maanden veel werk. Wij zijn nu eenmaal een seizoen gerelateerd bedrijf. Als we iedereen fulltime in dienst moeten nemen, verdienen we niets. De arbeidswetgeving pakt heel verkeerd voor een seizoen gerelateerd bedrijf als het onze.

De intentie is goed. Maar daarna gaat het mis.

De intentie van de overheid snap ik wel: schijnconstructies tegen gaan en trachten meer mensen in een vaste baan te krijgen. Allemaal prima, maar bij een bedrijf als het onze gaat dat niet zo. Het is killing.’

Wat is het mooiste dat je hebt bereikt?

Je nam het bedrijf in 1993 over van je ouders. Wat is het mooiste dat je hebt bereikt in al die jaren? ‘Dat mijn vrouw en ik erin geslaagd zijn om tijdens de afgelopen economische crisis het bedrijf overeind te houden en zelfs te laten groeien. En veel jonge mensen in staat hebben gesteld om leuk werk te doen en een half miljoen gasten plezier hebben gegeven. Wij zitten er nadrukkelijk niet in voor het eigen gewin. Wij zijn geen ‘shareholders value’ ondernemers. Natuurlijk werken we voor het geld en natuurlijk willen we leuke winsten maken, maar de passie voor het entertainen en pleasen van mensen en dat dit ook zo goed lukt, dat is onze mooiste prestatie.’

Wat staat er op de bucketlist van Nicky Broos?

Koude winterspeeltuin: waarom is daar nog niemand op ingesprongen?

‘Ik wil nog heel graag een derde en vierde wintersport locatie erbij. Ik wil daarnaast een koude winterspeeltuin realiseren. In heel Europa is die er nog nergens te vinden. Ik snap niet dat daar nog niemand ingedoken is. Ik geloof er heilig in. Elke boerenschuur is omgebouwd tot een Piet Piraat enzovoorts, maar een koude speeltuin vindt je nergens. En ik zou nog heel erg graag willen meewerken aan de gastgerichtheid opleidingen in Nederland, want daar valt nog een hoop te verbeteren.’

Skiles geven.

Nicky straalt: ‘Ik geef ook weer skiles. Ik draai alweer twee seizoenen mee als skileraar op de zaterdag- en zondagochtenden. Het liefste doe ik dat aan de leeftijdscategorie van drie tot zes. Dat vind ik de mooiste groep om les aan te geven. Die doen alles wat je zegt. Voor veel leraren kun je daarmee het voorbeeld zijn. De meeste skileraren hebben namelijk een hekel aan lesgeven aan deze leeftijdsgroep omdat ze niet doen wat je zegt. Bij mij lukt het wel: ik ben blijkbaar een goeie leraar. De ruimte om dit te doen heb ik weer, omdat de organisatie in staat is om zelfstandig en goed te functioneren. We hebben alles te danken aan de skischool. Het feit dat ik nu weer tijd heb om les te geven, bevestigt voor mij dat we het goed voor elkaar hebben. De cirkel is weer rond, zoals Van Gaal dat zou zeggen.’

Hoe blijft Nicky Broos scherp?

Ja, hoe doet je dat? ‘Ik bezoek ontzettend veel collega-ondernemers in de leisure. Vaak hoor ik dan dingen dat ik denk: “dat hebben wij beter voor elkaar”, maar ook veel confrontatie dat ik me realiseer “oeps, hier kunnen we nog wel wat van leren”. Het brengt dingen in balans, ik haal er inspiratie vandaan. Ik probeer daarnaast zoveel mogelijk in het buitenland te kijken wat daar gebeurt wat nog niet in Europa of de Benelux is en kijk of wij dat naar Nederland zouden kunnen halen. Het meest van wat wij hier in Nederland doen, is in het buitenland al lang een keer gedaan. Wij zijn er goed in om dat in Nederland vervolgens commercieel uit te voeren. Het frappante is dat er geen land ter wereld is, waar zoveel met skiën gedaan wordt in allerlei variaties, als in Nederland. In ons landje zonder bergen.’.

Wil jij ook medewerkers die vanuit jouw ‘dna’ hun werk doen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *