Ambassadeur van je organisatie: ook voor je collega’s en je team.

Ambassadeur van je organisatie, ook voor collega’s.

‘Ja, duh…!’ hoor ik je denken. En uit het filmpje van Lebbis blijkt dat het ook kan. En toch zien we dagelijks voorbeelden van hoe het niet moet. Hoe mensen vooral niet ambassadeur van hun bedrijf zijn. Zelfs bij jobs die gericht zijn op serviceverlening en de gast een goed gevoel geven (denk aan horeca, verkopers, buschauffeurs, baliemedewerkers) kom je te vaak het tegenovergestelde gedrag tegen.

Mensen die niet vanuit de klant of de gast redeneren, maar hun eigen leefwereld of de regels van de organisatie centraal stellen. Die je het gevoel geven dat het een gunst is dat jij je koffie binnen een redelijke tijd krijgt. Of dat je je toch vooral goed moet realiseren hoe zwaar hún leven toch is (zucht, steun).

Het begint met bewustzijn.

Wij vinden dat iedereen binnen een organisatie zich op zijn minst bewust moet zijn van zijn of haar ambassadeursrol, op welke functie je ook zit. Vorige keer lieten we Lebbis het voorbeeld omschrijven van een serveerster die zich naar de klanten toe opstelde als de perfecte ambassadeur.

Ambassadeur binnen je eigen organisatie.

Vandaag vragen we aandacht voor je ambassadeursrol binnen je eigen organisatie. Ook binnen je eigen organisatie heb je namelijk klanten. Collega’s zijn immers medeafhankelijk van jouw werk. De manier waarop je met hen communiceert, is in hoge mate bepalend voor het totale resultaat dat jullie met elkaar boeken. Elkaar niet helpen, niet open staan voor opbouwend commentaar, chagrijnig reageren. Of zeuren: over de baas, je werk, je collega’s, je klanten, het beleid en ga zo maar door. Allemaal zaken die leiden tot organisaties waar mensen ziek worden en de resultaten onder druk staan.

Een compliment geven kost niets.

Terwijl het makkelijk anders kan, als je je er maar van bewust bent en het wilt: elk probleem oppakken met een glimlach, je collega’s complimenteren, elkaar steunen en stimuleren, zaken die niet goed lopen proberen te verbeteren en op zijn tijd opbouwende feedback geven. Het zijn allemaal zaken die horen bij een goed werkklimaat. En dat zorgt weer voor goede resultaten, want zeg nou eerlijk: jij werkt toch ook liever in een plezierige omgeving waar mensen elkaar stimuleren en samen de schouders eronder zetten?

Alles met een glimlach.

Begin vanaf vandaag met een glimlach aan elke opdracht of probleem dat op je bordje komt en praat er positief over met je collega’s. Je zult zien dat je meer bereikt én dat je werkplezier toeneemt! Als je het gevoel hebt dat er iets meer nodig is binnen jouw organisatie, neem dan eens contact op met de Training Factory. Misschien kunnen wij iets voor je betekenen.

 

Ambassadeur binnen je eigen organisatie

Cartoon gemaakt door Wouter Goudswaard van Studio Goudbaard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *