Ambassadeur voor je organisatie, ook in je vrije tijd.

Ambassadeur van je organisatie: ook in je vrije tijd.

Ambassadeur voor je organisatie ben je ook in je vrije tijd of onderweg. Op deze plek lichten we ons ambassadeursmodel toe. Wat ons betreft ben je als medewerker ambassadeur van je organisatie. Hierbij spelen vier doelgroepen een rol: de klanten, je eigen je team of organisatie, jezelf en tenslotte de omgeving. In deze laatste bijdrage wil ik het hebben over je rol als ambassadeur van je organisatie in de omgeving, je vrije tijd.

De derde helft.

We werkten een tijdje geleden voor een schildersbedrijf. De directeur vertelde ons een illustratief voorbeeld van een medewerker die in zijn vrije tijd een uitstekende ambassadeur was voor het bedrijf. ‘Hij zit bij een voetbalteam en moest spelen tegen een club verderop uit de provincie. Het was een pittige, maar faire wedstrijd. De teams waren aan elkaar gewaagd en werd gelijkspel. Tijdens de “derde helft” in de kantine raakte onze schilder aan de praat met een speler van de tegenpartij. Uiteraard ging het eerst over voetbal in het algemeen en de wedstrijd in het bijzonder. Maar op den duur kwamen ze te spreken over hun werk. Onze medewerker vertelde een super positief verhaal over ons bedrijf en straalde echt uit dat hij daar graag werkte en dat het een hecht team was.’ Je vraagt je misschien af hoe die directeur dit zo precies weet. Was hij er dan bij of zo? Nee, dat was niet zo, maar nu komt het.

Manager Onderhoud bij een woningcorporatie.

‘De man van de tegenpartij was manager Onderhoud bij een woningcorporatie waar ik al een tijdje bezig was om werk binnen te halen. Dat wist mijn medewerker niet overigens. Die manager Onderhoud was één van mijn gesprekspartners. Enige tijd nadat dit was gebeurd, zat ik weer met de corporatie om tafel en kregen wij de klus. Na afloop vertelde hij me dit verhaal en dat het voor hem doorslaggevend was geweest om ons de klus te gunnen. Hij had er – mede door het gesprek in de kantine – alle vertrouwen in dat we dit goed gingen doen. Ik was natuurlijk harstikke blij. Maar toen ik naar huis reed en het verhaal overdacht, realiseerde ik me dat het ook andersom had kunnen gebeuren. Dat onze medewerker een negatief verhaal over ons had verteld en dat we de klus dus niet hadden gekregen. Dit heeft me echt aan het denken gezet over ambassadeurschap, ook in je vrije tijd.’

Je bent altijd visitekaartje.

Tja, een betere illustratie konden wij ons niet bedenken van ons punt: bedenk dat je ook buiten werktijd ambassadeur van je organisatie bent. Of als je onderweg bent met een bedrijfsauto met het logo groot op alle kanten van de wagen. Zorg dat je altijd een positief visitekaartje bent.

Wil jij binnen je organisatie meer aandacht voor de ambassadeursrol van alle medewerkers en denk je dat ons model daarbij kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ambassadeur in je vrije tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *