SIS Leisure Group: Strategieontwikkeling (SIS Kompas)

Opdrachtgever             SIS Leisure Group
Contactpersoon           Nicky Broos (directeur-eigenaar)
Titel van het traject     Strategieontwikkeling (SIS Kompas)

Vraagstuk

SIS Leisure Group is een sterk groeiend vrije tijdsbedrijf met verschillende labels. Bijvoorbeeld Skidôme in Rucphen en Terneuzen, Indoor Skydive in Roosendaal en Indoor Icekart in Rucphen. De basis van het bedrijf lag bij Skidôme. Het Management Team had behoefte aan een overkoepelende strategie voor SIS Leisure Group als geheel. Aan strategieontwikkeling dus.

Strategieontwikkeling: Onze aanpak

De TrainingFactory houdt van een scherp advies.

We begonnen het traject door verschillende sterkte-zware analyses te maken. Dat deden we op diverse, voor SIS Leisure Group relevante terreinen. Daarna bepaalde het managementteam wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn waarmee het bedrijf absoluut aan de slag wil. Op basis van die selectie benoemden we vier ambities voor de komende vijf jaar. Elk van de vier ambities hebben we toen verder uitgewerkt in een aantal concrete doelstellingen. De doelstellingen zijn vervolgens verfijnd naar meetbare operationele doelstellingen. Deze operationele doelstellingen vormen de basis voor Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) per team. De strategie en de daarop gebaseerde KPI’s vormen voor de teamleiders het uitgangspunt voor hun jaarplannen. Zij bedenken in die plannen bijvoorbeeld allerlei activiteiten die hun team onderneemt om aan de doelstellingen te voldoen. We verwijzen hiervoor ook naar het Management Development Programma van de Training Factory dat de teamleiders doorliepen.

Het resultaat

In een aantal werksessies (vaak voorafgegaan door huiswerk) maakten we samen met het managementteam de strategie voor de komende vijf jaar. De hoofdlijnen daarvan legden we vast in het zogenaamde SIS Kompas. Dat kompas is verder door tekenaar Wouter Goudswaard uitgewerkt in de vorm van een cartoon. Tijdens een aparte sessie is het SIS-kompas besproken met de teamleiders. Zij stelden vragen aan de leden van het managementteam en gaven suggesties voor aanpassing en verduidelijking.

strategieontwikkeling

Quote

“De Training Factory maakt haar rol als ‘aanscherper’ absoluut waar. Ze hebben het voor elkaar gekregen om mijn droom ‘Alles voor de gast’ te vertalen in een voor het hele bedrijf heldere strategie. Dat doen ze op een nuchtere manier, waarbij ze tussen ons staan en zeker niet boven ons. Ze brachten ons op een prettige manier telkens terug naar de basis, de hoofdlijnen.” (Nicky Broos, directeur-eigenaar). 

“Een leven lang leren: als we dat niet doen, dan houd je succes een keer op”. (Nicky Broos, directeur-eigenaar)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *